szkolnyBIP zgodny z WCAG 2.1

Odwrócona piramida

Współcześni użytkownicy stron internetowych charakteryzują się tym, że prawie nigdy nie mają czasu. Nawet wtedy, kiedy z filiżanką kawy zasiadają przed komputerem w celu wyłącznie rozrywkowo-relaksacyjnym, wchodząc na portale rozrywkowe zawierające zabawne zdjęcia, teksty i krótkie filmiki, informacji szukają wybiórczo, a strony przeglądają bardzo pobieżnie, często omiatając tylko wzrokiem zawartość portalu. W Internecie liczy się esencja i konkrety. Dobry tekst internetowy powinien mieć zatem jasny i czytelny tytuł, zwracający uwagę użytkownika i zachęcający do przeczytania artykułu. Co więcej – dobrze jest wyróżnić również szczególnie istotne fragmenty tak, by użytkownik “skanując” wzrokiem, był w stanie stosunkowo szybko zorientować się, o czym traktuje dany wpis.

Nie jest oczywiście dobrym rozwiązaniem prezentowanie wszystkich informacji jako istotnych, bo wśród wszystkich ważnych żadna nie zwróci uwagi. Jest jednak bardzo prosty sposób na zasygnalizowanie użytkownikowi, która informacja jest warta uwagi. W tekście ciągłym wystarczy wyróżnić czcionkę poprzez jej pogrubienie, zmianę wielkości lub koloru (pamiętając o ślepocie barw i innych dysfunkcjach). Poszczególne artykuły możemy wyróżnić korzystając z opcji dostępnych w systemie zarządzania treścią.

Podczas przygotowywania tekstów do Internetu, znakomicie sprawdzają się zasady stosowane od dawna w tradycyjnej prasie. Najlepiej więc, jeśli opublikowany przez nas tekst będzie zbudowany na zasadzie odwróconej piramidy. Wszyscy dziennikarze wiedzą, że podstawą skutecznego przekazania informacji jest w pierwszej kolejności poinformowanie użytkownika o esencji, co i kiedy się wydarzyło lub wydarzy, czyli przedstawienie głównego przesłania artykułu. Dopiero w dalszej części przechodzą do rozwinięcia, opisów i szczegółów. Jeśli uda nam się za pomocą tytułu zwrócić uwagę użytkownika, później w kilku zdaniach przedstawić istotę informacji, to można być pewnym, że użytkownik poświęci swój czas na przeczytanie reszty artykułu.

Wyobraźmy sobie, że na stronie musimy zamieścić informację o zebraniu z rodzicami, na którym poruszone zostaną tematy ocen i podręczników oraz przeprowadzona zostanie anonimowa ankieta na temat planowanej wycieczki. Jeżeli notkę zatytułujemy „Wycieczka do Częstochowy”, tylko pewne grono osób zainteresuje się jej dalszą treścią. Ważna jest więc kolejność i priorytet informacji. Najlepiej byłoby nadać tytuł „Zebranie z rodzicami”, ponieważ od razu widać, że jest to ważna informacja, następnie podać najważniejsze dane, czyli datę, godzinę i miejsce. W dalszej kolejności opisać plan spotkania, żeby rodzic wiedział, czy zebranie bezpośrednio go dotyczy. Dopiero na końcu, jako informację dodatkową, należy umieścić powiadomienie o planowanej ankiecie – zapewne niewiele osób przyszłoby na zebranie jedynie z jej powodu. Tak rozplanowana notka na pewno przyciągnie i zatrzyma na stronie więcej usatysfakcjonowanych użytkowników, a o to nam przecież chodzi :)

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2017-02-20 13:23przez:
Opublikowano:2017-02-20 00:00przez: Administrator BIP
Podmiot udostępniający: szkolnyBIP zgodny z WCAG 2.1
Odwiedziny:59453

  • Brak wpisów.