szkolnyBIP zgodny z WCAG 2.1

ZAMÓWIENIE tel. 34 377 06 74 / 572 742 567

E-mail: e-mail: biuro@szkolnastrona.pl

Przejdź do strony głównej

Piatek, 26 kwietnia 2024

Oznaczanie i dodawanie hiperłączy

Przy obecnym rozwoju techniki i programów wspomagających osoby z dysfunkcjami, Internet daje ogromne możliwości. W sieci można znaleźć prawie wszystko i zazwyczaj nie wymaga to zbyt dużych umiejętności i nakładów czasowych. Istnieje jednak pewien warunek, którego niespełnienie skutecznie uniemożliwi lub utrudni swobodne surfowanie po Internecie. Serwis www powinien być dostępny i użyteczny. Powinien spełniać cały szereg szczegółowych wytycznych, zawartych w dokumencie WCAG, np. poprawnie opisane linki, którymi zajmiemy się w dzisiejszym artykule. Na szczęście nie wymaga to nadzwyczajnej wiedzy programistycznej, a jedynie odrobiny zaangażowania i dobrych chęci.

Wiemy już, że dobór odpowiednich kolorów serwisu jest bardzo istotną kwestią podczas tworzenia i redagowania witryny. Należy pamiętać o wadach związanych z nierozróżnianiem barw. Najpowszechniejsze jest nierozróżnianie barwy zielonej, czerwonej, żółtej i niebieskiej - kolorów powszechnie stosowanych przez administratorów do wyróżniania tekstu. Rzadki, ale jednak występujący, jest również monochromatyzm, czyli całkowity brak możliwości rozpoznawania jakichkolwiek barw. Obrazując potencjalny problem na przykładzie: załóżmy, że administrator ustalił sobie, że wszystkie linki tekstowe wyróżnia jedynie kolorem czerwonym i nie stosuje jakichkolwiek innych wyróżnień. Dla osoby z dysfunkcją wzroku (ale również dla wielu użytkowników widzących prawidłowo), link będzie zupełnie niezauważalny, nieintuicyjny i zostanie potraktowany jako zwykły tekst. Standard w tym zakresie mówi o jednoznacznym wyróżnieniu linku. Tak więc, oprócz wyróżnienia kolorem, link powinien być również podkreślony, aby osoby, mające problemy z określeniem barw mogły go poprawnie zidentyfikować. Z tego też powodu, nie należy nadużywać podkreśleń w tekście, a najlepiej zarezerwować ten rodzaj wyróżnienia tylko dla linków. Oczywiście, nie zawsze będzie to możliwe, ale ograniczenie go do minimum na pewno wpłynie pozytywnie na czytelność i dostępność serwisu. Użytkownicy powinni móc na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy mają do czynienia z linkiem czy zwykłym tekstem. Najlepszym rozwiązaniem, które przyjęło się na większości stron internetowych, będzie jednoczesne użycie koloru niebieskiego oraz zastosowanie podkreślenia.

Prawidłowe opisanie linku jest szczególnie ważne dla osób niewidomych. Jedna z opcji programów czytających umożliwia przemieszczenie się pomiędzy linkami. Bardzo często na stronach internetowych występują charakterystyczne hiperłącza typu „kliknij tutaj”. Osoby widzące, przeglądając treść strony, od razu mogą się zorientować, czego dotyczą odnośniki, bo zazwyczaj są one umieszczone przy konkretnych artykułach. Jeśli jednak osoba niewidoma porusza się od linku do linku, wtedy program czytający przeczyta jedynie „kliknij tutaj”, „czytaj więcej”, „czytaj więcej”, „kliknij tutaj” itd. Wskazane jest całkowite zrezygnowanie z tego rodzaju określeń. Każdy się zgodzi, że nie jest to wystarczająca informacja, aby dowiedzieć się czegokolwiek. Jeśli opiszemy link odpowiednim znacznikiem, np. „czytaj więcej o harmonogramie na rok szkolny 2015/2016”, wtedy nawigacja według linków będzie łatwa, przyjemna i przede wszystkim skuteczna. Pamiętajmy również, że wszystkie elementy aktywne nie mogą być dla użytkowników dwuznaczne. Muszą być wystarczająco precyzyjne z określeniem swojego celu, a więc poza szczegółowym opisem, co się pod danym linkiem znajduje, należy również poinformować o ewentualnym otwarciu w nowym oknie, a jeżeli link kieruje do załączonego pliku, również o jego rozmiarze i formacie.

Jeżeli na stronie chcemy korzystać ze znaków, symboli i obrazków, które jednocześnie pełnią funkcję linków, róbmy to bardzo ostrożnie. Wyobraźmy sobie stronę internetową, na której znajdują się formularze (np. rekrutacyjne). Przy niektórych rubrykach widnieje obrazek ze znakiem zapytania, który jest linkiem do podstrony ze szczegółami dotyczącymi konkretnych wymagań danego pola. Każdy poszczególny obrazek opisany jest alternatywnym tekstem „Przejdź do pomocy”, co jest już pierwszym krokiem do spełnienia wymogów dostępności. Musimy jednak zwrócić szczególną uwagę na to, aby tytuły linków były niepowtarzalne, a więc należałoby dopisać „Przejdź do pomocy dotyczącej pola Dane adresowe”. Jeżeli znaki nie zostaną w ten sposób opisane, dla użytkownika nie będą one czytelne, bardzo trudno będzie zorientować się, co się stanie po kliknięciu w symbol. Nie należy również nadużywać odnośników, które wymuszają na użytkowniku znajomość takich elementów jak: kształt, kolor, kierunek, dźwięk itp. A więc zdanie „Aby przejść do formularza kliknij w zielony kwadrat po prawej stronie” dyskryminuje całą grupę osób niebędących w stanie zobaczyć wspomnianego kwadratu lub odróżnić go od innych elementów graficznych.

Poprawne zamieszczanie i opisywanie linków znacznie ułatwia poruszanie się po zawartości strony internetowej nie tylko osobom niewidomym lub z innymi dysfunkcjami, ale wszystkim osobom, które odwiedzają naszą stronę.

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2017-02-20 13:21przez:
Opublikowano:2017-02-20 00:00przez: Administrator BIP
Podmiot udostępniający: szkolnyBIP zgodny z WCAG 2.1
Odwiedziny:60464

  • Brak wpisów.